Minder spierverzuring

Hoe ontstaat spierpijn?

Bij de verbranding van koolhydraten en suikers wordt melkzuur gevormd. Melkzuur is een snelle energiebron, die gebruikt wordt bij hoge intensiteit. Melkzuur is ook in rust aanwezig in je spieren. Bij geringe inspanning slaagt je lichaam er goed in dit te af te voeren en te neutraliseren en af te voeren. Maar bij intensief sporten ontstaat een ophoping van afvalstoffen zoals melkzuur.

Ook melkzuur kan worden verbrand, maar daar is voldoende zuurstof voor nodig. Zolang de zuurstoftoevoer naar je spieren voldoende is, zijn de productie van melkzuur en de verbranding van melkzuur in balans.

 

 

 

Sport je intensiever of langer aan één stuk dan komt er meer melkzuur vrij en kan er onvoldoende zuurstof worden aangevoerd om het vrijkomende melkzuur volledig te verbranden. Er ontstaan dan melkzuurophopingen in je spierweefsel, waardoor je spieren “verzuren”. Hoe erger je spieren verzuren, des te

 

Verzuring door ophoping van melkzuur in je spierweefsel zorgt voor spierpijn, een branderig gevoel in je spieren. Je lichaam geeft een signaal af dat je het rustiger aan moet doen, totdat het melkzuur via de bloedsomloop is afgevoerd naar je nieren.

Zowel melkzuur als andere , zorgen dan voor een ‘verlammende’ werking als je opnieuw gaat sporten. De ophoping ervan afvalproducten, zoals  melkzuur en H+ ionen in je spieren vermindert de bloedtoevoer naar de spieren, waardoor die minder goed functioneren. Je spiervezels kunnen minder efficiënt samentrekken en je sportprestaties worden minder.  De spierpijn blijft meestal een paar dagen aanwezig, totdat je lichaam het grootste gedeelte van de afvalstoffen heeft omgezet.

Hoe kan ik spierverzuring voorkomen?

Getrainde spieren verzuren minder snel dan ongetrainde spieren. Als je spieren al na korte tijd verzuren, zijn ze onvoldoende getraind. Langzaam opbouwen dus, zodat je de spieren niet overbelast.  Wil je spierpijn voorkomen, begin dan niet met langdurig en intensief trainen als je dat niet gewend bent. Neem ook voldoende rustmomenten en pauzes om je hartslag laag te houden. Hoe hoger je hartslag, des te groter de kans op spierverzuring. Las bovendien voldoende rustdagen in. Begin één dag sporten af te wisselen met twee dagen rust. Als je spieren eenmaal gewend zijn aan intensieve belasting, dan kun je om de dag trainen.

Wat doe ik als mijn spieren verzuurd zijn?

Geef je spieren voldoende rust om te herstellen. Tijdens de regeneratie maakt je lichaam ook nieuwe spiercellen aan, je wordt dus sterker. Heb je veel last van spierpijn, pas dan extra op en wacht met sporten.  Je spiercellen hebben namelijk 3 tot 5 dagen nodig om te regenereren. Als je met verzuurde spieren blijft doortrainen, loop je grote kans op langdurige spierstijfheid en blijvende spierschade.

Heb je vaak en snel last van spierverzuring, laat dan je schildklierwaarden, vitamine D, ijzer en vitamine B12 testen middels een bloedwaardebepaling.

Sommige sporters gebruiken bicarbonaat om melkzuur te neutraliseren en spierverzuring te voorkomen. Natriumbicarbonaat is echter ontzettend rijk aan natrium (keukenzout). Het zorgt voor een verhoogde bloeddruk (hypertensie), diarree, misselijkheid, buikpijn, nierproblemen, urinewegstenen en zelfs hartklachten.

Hoe verminder ik de spierpijn?

De meest natuurlijke manier om je spierverzuring te verminderen, is een sederende sportmassage. Zo’n stevige spiermassage zorgt voor een betere doorbloeding en afval van de verzurende afvalstoffen, waardoor de spierpijn sneller verdwijnt en je snel weer hogere sportprestaties kunt leveren.

Verlangen en dopamine

Om te begrijpen hoe verlangen werkt en waarom je na een massage geen “happy end” zou moeten ontvangen, leg ik hieronder uit hoe het hormoon dopamine op onze hersenen inwerkt. 

 

Hoe ontstaat verlangen?

Het hormoon dopamine zit achter veel verlangen dat we associëren met eten en seksuele omgang. Ook verslaving aan drugs ontstaat door dopamine. Dit hormoon beïnvloedt het  beloning centrum in je hersenen. Dus gokken, winkelen, overspel. computerspelletjes, sociale media, je verlangt ernaar doordat bij al die activiteiten je hersenen een dosis dopamine ontvangen.

Ook door vet en zoet eten wordt dopamine geactiveerd. Je denkt dat zin hebt in chocola houdt,  maar je verlangt naar de dopamine die bij het eten vrijkomt. Zoals we door dopamine worden verleid om calorie-rijk voedsel te eten, zo ontstaat ook de drijfveer om seks te hebben. Hoge niveaus van dopamine zorgen voor een onbevredigd seksueel verlangen, tot continue onrust en uiteindelijk tot dwangmatig gedrag. Dit kan uitmonden in porno- of seksverslaving.

Hoe wordt in je lichaam dopamine gereguleerd?

Bij een orgasme komt een hoge piek dosis dopamine vrij. Direct  gaat je lichaam dit reguleren met prolactine. Prolactine trekt aan de rem en zorgt ervoor dat je weer aandacht krijgt voor andere zaken. Door dit dopamineverlies en stijging van prolactine ontstaat een  emotionele scheiding, wat vaak leidt tot een koud gevoel van verlatenheid.

Waarom geen “happy end” na de massage?

Tijdens de massage komen niet-verslavende hormonen als endorfinen, oxytonine en serotonine vrij, die een fijn gevoel geven, pijn verlichten en je ontspannen. Ook komt er een kleine dosis dopamine vrij, wat soms leidt tot een verlangen naar “meer”. Wordt dit verlangen bevredigd door een orgasme na de massage, dan ontstaat een dopamine piek, gevolgd door een piek van prolactine. Je voelt je tijdens dat orgasme even in de zevende hemel, en daarna zak je gevoelsmatig weg in een diep moeras. Het subtiele effect van endorfinen, die een fijn gevoel van rust, warmte en intimiteit geven, worden hierdoor teniet gedaan.

Door het klaarkomen krijgt de dopamine piek en het daarop volgende dal de overhand. Je kunt je na afloop koud, eenzaam en verlaten voelen. Een deel van het positieve effect van de massage gaan daarmee verloren. Dit is voor mij de belangrijkste reden om geen happy end te geven tijdens een massage.